Trainingsprincipe 5. Specificiteit

Vandaag gaan we het hebben over het 5e en tevens ook laatste trainingsprincipe, namelijk specificiteit. Als je de andere blogs over trainingsprincipes nog niet hebt gelezen raden wij je aan dit eerst te doen. Principe 1 lees je hier, principe 2 hier, principe 3 hier en principe 4 vind je hier. 

Het is vandaag een korte blog, want het trainingsprincipe specificiteit is eigenlijk heel simpel. Het gaat erom dat je manier van trainen aansluit op de doelen die je hebt. Iemand die traint voor een marathon moet zijn trainingen logischerwijs anders inrichten dan iemand die traint voor een wedstrijd powerliften. Dat deze twee personen hun training anders moeten inrichten kan iedereen wel bedenken, maar ook wanneer het verschil minder groot lijkt te zijn is het belangrijk te kijken naar de nuances van je trainingsschema. Zo zou je kunnen denken dat hardlopen gewoon hardlopen is, maar niets is minder waar. Iemand die traint voor bijvoorbeeld een 16 kilometer run, moet zijn trainingen toch echt anders inrichten dan iemand die traint voor een 5 kilometer run. Hetzelfde geldt voor krachttraining, als jij als doel hebt om sterker te worden dan train jij anders dan wanneer je als doel hebt om gespierder te worden. Dit zijn echt wezenlijk andere doelstellingen en daarbij passen ook andere manieren van trainen.

Kortom het is belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat je doel is en hierop je frequentie en manier van trainen aanpast. Wij adviseren je om aan de gang te gaan met een trainingsschema dat op basis van jouw doelen is samengesteld door een professional. Dit kan bijvoorbeeld een fitnessinstructeur zijn bij je sportschool, maar ook een voetbal- of bijvoorbeeld hockey trainer. Ook wij kunnen jou uiteraard helpen met een passend trainingsschema voor het behalen van jouw doelen.

Succes en veel plezier met trainen!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.