Trainingsprincipe 1. Overload

Zoals beloofd in mijn eerdere blog over trainingsprincipes zal ik de verschillende trainingsprincipes een voor een voor jullie toelichten. In deze blog ga ik jullie uitleggen wat wordt bedoeld met overload en hoe je overload kan creëren in je eigen trainingen.

Goed, overload dus. Wat betekent dit nu eigenlijk? Nou dat is eigenlijk vrij simpel, overload betekent niets anders dan een zwaardere prikkel toedienen dan gewend aan je spieren, bij krachttraining, of aan je hart-long systeem, bij cardiotraining. Maar waarom is dit dan een van de trainingsprincipes? Je kan toch ook gewoon lekker elke training een beetje hetzelfde doen en dan ben je toch nog steeds goed bezig? Nou ja dat klopt, elke vorm van beweging is gezond en zeker beter dan niets doen. Als je echter vooruitgang wil boeken, bijvoorbeeld sterker worden of een groter uithoudingsvermogen, dan zul je overload moeten gaan toepassen. Hoezo? Een voorbeeld vanuit krachttraining: Jij wilt graag sterker worden en besluit de sportschool in te gaan om te trainen (super goed van je!). In de sportschool aangekomen train je je buikspieren door een weighted sit up met 5 kilo gewicht. De volgende dag heb je toch wel spierpijn, poeh zeg. Nu denkt je lichaam, hé wat doet hij nou?! Dit vind ik niet fijn voelen, dit kost mij moeite en energie om vol te kunnen houden én om te herstellen. Weet je wat ik doe, ik wen aan deze prikkel en zorg dat ik hier de volgende keer op voorbereid ben! Je lichaam past zich dus aan de prikkel aan die jij het toedient. Als je steeds dezelfde prikkel blijft toedienen, dan hoeft je lichaam niet meer te werken, want deze prikkel kan hij al makkelijk aan. Gevolg: Het lichaam past zich niet verder aan en jij wordt niet sterker. Je zal je lichaam dus steeds opnieuw moeten blijven uitdagen met een zwaardere prikkel om sterker te worden, oftewel je moet overload toedienen.

Is het nu een beetje duidelijker wat overload betekent en waarom het belangrijk is? Ja? Oké, maar hoe ga je dit dan toepassen in je trainingen? Overload kan je creëren op verschillende manieren. Hierbij is het wel van belang dat je de juiste volgorde aanhoudt bij het verhogen van de intensiteit. Hieronder staan op chronologische volgorde de manieren om overload te creëren. Houd dus deze volgorde aan bij het opbouwen van je trainingen!

  1. Omvang van de training: Het totaal uitgevoerde reps, duur van de training, frequentie van de trainingen
  2. Verhogen van de intensiteit: Zwaarder gewicht, hoger hartslagpercentage bij cardiotraining
  3. Snelheid en explosiviteit verhogen: Jumpvormen, de oefening sneller of juist langzamer uitvoeren, intensievere intervals

Ik wens jullie allemaal veel succes bij het opbouwen van jullie trainingsschema! Als je na deze blog toch nog wat vragen hebt dan kan je die hieronder stellen. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.