Trainingsprincipe 3. reversibiliteit

We zijn alweer aangekomen bij trainingsprincipe 3 van de in totaal 5 trainingsprincipes. Vandaag gaan we uitleggen wat het principe reversibiliteit inhoudt en waarom het belangrijk is om te weten wat dit inhoudt. Dit principe heeft veel te maken met trainingsprincipe 2 supercompensatie. Als je de blog over het trainingsprincipe supercompensatie nog niet hebt gelezen dan adviseren wij je dit eerst te doen, dit kan hier. 

Reversibiliteit is een vrij simpel principe en heeft alles te maken met de juiste timing. Zoals je eerder al hebt kunnen lezen is het essentieel dat je voldoende rust tussen je trainingen doorneemt, zodat je spieren zich kunnen herstellen. Hier geldt helaas niet voor dat hoe langer je rust pakt hoe beter het resultaat is. Het is namelijk zo dat je lichaam zich aanpast aan de belasting die het gewend is te krijgen. Dit doet je lichaam ook wanneer jij besluit om te lang niet te trainen. Je lichaam denkt dan als het ware dat het niet bestand hoeft te zijn tegen zware belasting en daardoor neemt de spierkracht weer af. Dit noemen we reversibiliteit.

Een voorbeeld: Jij begint vol goede moed aan een sportief leven en gaat netjes 3 keer per week trainen in de sportschool. Je neemt tussen die 3 keer steeds minimaal een dag rust. Super goed, op deze manier wordt je steeds een stukje sterker. Helaas zakt na een tijdje je motivatie wat weg, daardoor sla je regelmatig een week over tussen je sportmomenten. Als je hebt getraind dan heeft je lichaam gemiddeld 1 á 2 dagen nodig om de spieren zo te herstellen dat ze net een beetje sterker zijn dan voordat je ging trainen. De spierkracht neemt, wanneer het geen nieuwe prikkel krijgt, vanaf het piekmoment ook weer langzaam af. Dus na een week niet trainen ben je eigenlijk weer terug bij af of misschien zelfs wel minder sterk als daarvoor. 

Kortom de juiste timing van je trainingen is van essentieel belang als je progressie wilt maken. Als jij graag sterker of bijvoorbeeld gespierder wilt worden dan heeft het dus eigenlijk niet zoveel zin om maar 1 keer per week te gaan trainen. 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.