Trainingsprincipes, welke zijn er en wat betekenen ze

Vakjargon is toch iets wat alleen in de zakenwereld gebruikt wordt? Dat zou je wel denken, maar niets is minder waar. Als beginnend fitnesser word je regelmatig geconfronteerd met allerlei moeilijke termen waarvan je geen idee hebt wat ze nu precies betekenen. Tot overmaat van ramp vind je vervolgens tijdens het googelen ook nog eens een hoop tegenstrijdige artikelen over deze termen. Ik wil jou de komende tijd helpen wegwijs te worden in de jungle van fitness termen, zodat jij straks precies weet waar al die fitnessers het in de sportschool over hebben. In dit artikel trap ik af met de zogenoemde trainingsprincipes. Deze principes zal ik in de komende artikelen nog verder verduidelijken. 

Wat zijn nu eigenlijk trainingsprincipes? Met trainingsprincipes wordt eigenlijk niets anders bedoeld dan de aspecten die het trainen met zich mee brengt en waar je rekening mee moet houden om resultaat te boeken met je trainingen. Zo dat was term 1 verduidelijkt. Maar met welke trainingsprincipes dien je dan rekening te houden om resultaat te boeken? Dit is een belangrijke vraag, want niemand wil zich voor niets in het zweet werken in de sportschool. Goed hier komen ze dan, de 5 trainingsprincipes:

  1. Overload
  2. Supercompensatie
  3. Reversibiliteit
  4. Wet van de verminderde meeropbrengst
  5. Specificiteit 

Wil jij weten wat de trainingsprincipes inhouden? De komende periode zal ik de trainingsprincipes afzonderlijk behandelen. Hou dus de website in de gaten voor de nieuwste blogs of schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan word je geïnformeerd als er nieuwe blogs online staan!

Meer weten over trainen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ben als eerste op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.