Mythe ontkracht: De Vetverbrandingszone

Als je wilt afvallen dan is het beter om op een rustig tempo en een lage intensiteit te bewegen. Op deze manier verbrand je namelijk meer vet dan tijdens een intensieve workout. Dit is iets wat je vaak voorbij ziet komen en wat door veel zelfbenoemde “afvalgoeroe’s” en “fitcoaches” wordt gepredikt. Wie van jullie heeft dit al vaak gehoord? En wie van jullie heeft z’n beweegpatroon hierop aangepast om af te vallen? Als jij een van de personen bent die zich hierdoor heeft laten beïnvloeden dan is het zeker interessant om even verder te lezen.

Is het waar dat je meer vet verbrand wanneer je op een lage intensiteit sport dan wanneer je op een hoge intensiteit sport? Ja dit is zeker waar. Je lichaam heeft een aantal mogelijkheden om opgeslagen energie om te zetten in beweging. Een daarvan zijn vetten. Deze worden aangesproken wanneer je op een lage intensiteit sport. Vetten zijn voor je lichaam namelijk moeilijker af te breken tot bruikbare energie dan bijvoorbeeld creatine fosfaten of koolhydraten. Dus worden deze alleen aangesproken op een lage intensiteit. Het voordeel van vetten is dat er een relatief grote voorraad van is en dat je de activiteit dus redelijk lang kan volhouden. Goed dit was deel een van de ontleding van de vetverbrandings mythe, maar we zijn er nog niet.

Is het namelijk nodig om vet te verbranden om af te vallen? Nee dit is het niet. Afvallen is het resultaat van een negatieve calorie inname. Dit wil zeggen dat je lichaam meer energie verbruikt dan dat het binnen krijgt doormiddel van voeding. Om af te vallen is dus de vet verbranding niet van belang, maar de calorie inname ten opzichte van het calorieverbruik. Tijdens beweging op een lage intensiteit verbrand je weliswaar in absolute zin meer vet dan bij beweging op hoge intensiteit (waarbij meer aanspraak gemaakt wordt op de creatine- en koolhydraten voorraad), maar je verbrand aanzienlijk minder calorieën. Om af te vallen is nu net die calorieverbranding van belang.

Een voorbeeld: Een gemiddeld persoon van 60 kilo verband met een uur wandelen op 5 km/u zo’n 285 calorieën. Dezelfde persoon verbrand met een uur hardlopen op 10 km/ u 626. Gezien we inmiddels weten dat het om de caloriebalans gaat is de tweede optie dus veel interessanter als je doel is om af te vallen.

Er staan online ontelbaar artikelen en uitingen die mythes over een gezonde levensstijl verspreiden. Om jullie te helpen de juiste keuzes te maken zal ik de aankomende tijd een aantal van deze mythes ontkrachten met de juiste onderbouwing. Geloof dus niet klakkeloos alles wat je leest of hoort zonder dat je het gehele verhaal erachter weet! Succes met je gezonde levensstijl.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.