de hype rondom eiwitten

Het is je vast wel eens opgevallen, de hype rondom eiwitten en eiwitrijke producten. Loop maar eens door de supermarkt en kijk eens hoeveel producten claimen vol eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, te zitten. Ook als je door je tijdlijn op Facebook of Instagram scrolt zie je iedereen praten over eiwitten. Maar wat zijn dat nou, eiwitten? En nog belangrijker, moet jij hier ook iets mee? Op deze vragen geeft deze blog antwoord, dus als je nieuwsgierig bent waar al die ophef over eiwitten vandaan komt, lees dan vooral verder.

Wat zijn eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en vallen, net zoals koolhydraten en vetten, onder de macronutriënten. Eiwitten zijn er in allerlei soorten en maten en er is een onderscheid te maken in dierlijke en plantaardige eiwitten. Eiwitten zijn stikstofverbindingen die zijn opgebouwd uit ketens van aan elkaar gekoppelde aminozuren. Deze aminozuren zijn voor een deel essentiële stoffen voor ons lichaam, dat wil zeggen dat we deze stoffen niet zelf kunnen aanmaken en dus uit onze voeding moeten halen. In totaal zijn er 22 verschillende aminozuren, waarvan ons lichaam er zelf 13 kan aanmaken vanuit andere stoffen. De overige 9 zijn dus essentieel en moeten we vanuit onze voeding halen. Er zit een verschil in de kwaliteit van dierlijke eiwitten ten opzichte van plantaardige eiwitten. De dierlijke varianten bevatten meer essentiële aminozuren en zijn dus completer dan de plantaardige variant. Ook kunnen plantaardige eiwitten soms lastiger worden opgenomen door het lichaam. Dit is dus iets waar je als vegetariër of veganist rekening mee moet houden.

Waarvoor heeft je lichaam eiwitten nodig

Eiwitten zijn dus essentieel voor je lichaam, maar waar heeft je lichaam die eiwitten dan voor nodig? Eiwitten zijn betrokken bij de volgende lichaamsfuncties:

  • Eiwitten zijn de voorloper van neurotransmitters, dus van belang in het zenuwstelsel
  • Eiwitten zijn betrokken bij de aanmaak van enzymen, die weer een belangrijke rol spelen in het spijsverteringsstelsel en het afweersysteem
  • Eiwitten zijn belangrijk voor het herstel en de opbouw van lichaamsweefsel, dus ook bij de aanmaak en het behoud van spierweefsel
  • Eiwitten spelen een rol in het transport van stoffen door het lichaam via het bloed
  • Eiwitten zijn een bron van energie die, onder andere, kan worden gebruikt bij het aanspannen van de spieren

Eiwitten zorgen ook voor een verzadigd gevoel en zorgen ervoor dat je minder snel trek hebt. Als je moeite hebt om af te vallen doordat je snel weer trek hebt, dan kan het dus handig zijn om meer eiwitten aan je maaltijden toe te voegen.

Heb ik ook eiwitten nodig?

Iedereen heeft eiwitten nodig, zonder eiwitten kan je lichaam niet functioneren. Kijk maar eens naar het bovenstaande lijstje met lichaamsfuncties waarbij eiwitten betrokken zijn. De hoeveelheid benodigde eiwitten kan per persoon wel verschillen. Gemiddeld genomen kan je zeggen dat iemand ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig heeft op een dag. Als je veel aan krachtsport doet, dan heb je een wat hogere behoefte aan eiwitten. Maar ook als je jouw eiwitten volledig haalt uit plantaardige voeding heb je ene hogere behoefte aan eiwitten per dag. Verhoog dan je dagelijkse hoeveelheid eiwitten met zo’n 20-30% per dag. 

Eiwitrijke producten

Eiwitten zijn in veel verschillende producten te vinden. Hieronder een overzicht met dierlijke- en plantaardige producten met een hoog eiwitgehalte.

Dierlijk:

  • Eieren
  • Kaas
  • Melk
  • Vlees
  • Vis
  • Gevogelte

Plantaardig

  • Peulvruchten
  • Brood
  • Pasta 
  • Rijst

Gehypte eiwitrijke producten

Tegenwoordig zie je dat er aan allerlei producten extra eiwitten worden toegevoegd. Kijk maar eens in het zuivelvak bij de supermarkt, zelfs ijs met extra eiwitten is niet meer gek. Daarnaast heb je ook de welbekende eiwitshakes en eiwitrepen. Eiwitten zijn ontzettend belangrijk voor het functioneren van je lichaam, maar tenzij je elke dag als een gek aan de gewichten staat te trekken in de sportschool of valt onder een risicogroep (de veganisten), dan is het niet nodig om extra eiwitten te nuttigen. Binnen het Nederlandse eetpatroon krijgt iedereen gemiddeld genomen voldoende eiwitten binnen. Laat je dus niet gek maken door alle gehypte, vaak ontzettend dure producten, want die heb je helemaal niet nodig. 

Kortom

Eiwitten zijn ontzettend belangrijk in je lichaam. Zonder eiwitten zou je lichaam geen spieren kunnen opbouw of herstellen en zou ook je zenuwstelsel en je spijsvertering niet goed werken. Moet je er dus voor zorgen dat je er voldoende van binnen krijgt, ja zeker! Moet je meedoen aan de hele hype rondom eiwitten en door middel van eiwit verrijkte producten je eiwitinname verhogen, nee dat niet. Eet gezond en gevarieerd en dan zit het allemaal wel goed met die eiwitten. 

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.