Hoe onwetendheid je gezondheid om zeep kan helpen

Ben jij ook nog steeds in de veronderstelling dat kokosolie de gezondste keuze is om in te bakken? Think again.. Kokosolie is weliswaar in de markt gezet als de allerbeste keuze om in te bakken en braden, maar dit is het absoluut niet.

Wat is kokosolie

Kokosolie is olie wat wordt geëxtraheerd uit kokosnoten en is bij kamertemperatuur niet vloeibaar.  Niet zo lang geleden schreef ik al een blog over palmvet, de opvolger van transvet. Kokosolie wordt weliswaar in minder industriële producten verwerkt dan palmvet, maar is net zo slecht voor de gezondheid. Kokosolie bestaat namelijk volledig uit verzadigde vetzuren en deze zorgen voor een hoger gehalte LDL-cholesterol in het bloed. Een hoog gehalte LDL-cholesterol leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Welke oliën zijn dan wel een goede keuze

Eigenlijk zijn alle vloeibare plantaardige oliën een goede keuze. Je kan hierbij denken aan olijfolie, maar bijvoorbeeld ook aan zonnebloemolie of koolzaadolie. Sommige oliën zijn niet bestand tegen de hoge temperatuur van bakken, zoals extra vierge olijfolie. Deze oliën zijn wel een goede keuze voor salades en andere koude bereidingen, let hier dus op bij de aanschaf.

Ezelsbruggetje

Goed om te onthouden is dat onverzadigde vetten de beste keuze zijn, denk hierbij aan de O van oké en van onverzadigd. Verzadigde vetten zijn altijd af te raden. De goede vetten zijn ook altijd vloeibaar bij kamertemperatuur.

Kortom

Gooi die pot kokosolie het raam uit (of smeer het in je haar ofzo), maar wat je ook besluit ermee te doen: stop ermee te koken en bakken! Kies in plaats hiervan voor vloeibare plantaardige oliën. 

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.