honing is veel beter dan suiker, toch..?

Suiker, we kennen het allemaal en we zijn allemaal dol op de smaak. De laatste jaren is er echter behoorlijk wat ophef ontstaan over suiker. Suiker wordt door de media afgeschilderd als puur kwaad. Maar wat is suiker nou eigenlijk en is het eigenlijk wel zo ontzettend slecht als iedereen roept. In deze blog hoop ik je daar wat meer inzicht in te geven.

Wat is het

Suiker is een zoet smakende koolhydraat (aaah ook al zo’n eng woord tegenwoordig.. ). Koolhydraten bestaan uit een of meerdere moleculen. Hoe meer moleculen hoe langer het duurt voordat je lichaam het kan afbreken en hoe langer het je dus verzadigd. Monosachariden bestaan uit maar een molecuul en zijn dus het makkelijkst en snel af te breken in je lichaam tot energie. Een voorbeeld van een monosacharide is druivensuiker, ook wel te koop als dextro. Tafelsuiker, ook wel sacharose genoemd, bestaat uit twee moleculen en wordt een disacharide genoemd. Maar ook melksuiker, lactose, is een disacharide. Deze moleculen worden ietsje langzamer afgebroken dan de monosacharide, maar veroorzaken alsnog een energiepiek en een snelle energiedaling. Meervoudige koolhydraten, met meer dan twee moleculen, worden vaak complexe koolhydraten genoemd. Deze vind je onder andere in granen, aardappelen en peulvruchten. Deze laatste zijn voor je lichaam iets lastiger af te breken en worden dus langzamer omgezet in energie, maar geven dus ook langer een verzadigd gevoel.

Is het dan echt zo slecht als ze zeggen?

Het antwoord is ja en nee. Hoe dat zit ga ik je nu uitleggen. Koolhydraten worden gebruikt in je lichaam als energiebron net zoals vetten en eiwitten. Je zou dus kunnen denken dat je gewoon al je benodigde energie kan halen uit vetten en eiwitten, maar dit ligt toch wat genuanceerder. Je hersenen hebben namelijk koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Als je onvoldoende koolhydraten binnenkrijgt dan heeft dit negatieve effecten op onder andere je geheugen en denkvermogen. Koolhydraten heb je dus sowieso nodig!

Alleen is er wel een verschil in complexe koolhydraten en simpele koolhydraten, de suikers dus. Suiker wordt in je lichaam ontzettend snel omgezet in energie, de “sugarhigh”. Geef je kinderen maar eens een suikerrijk product, een glas cola bijvoorbeeld, en zie wat er gebeurt. Kinderen worden vrijwel direct ontzettend druk door alle energie die vrij komt. Alleen is dit wel van korte duur, want alle moleculen zijn direct omgezet in energie en er is dan ook meteen niets meer over. Op zich is dit niet meteen gevaarlijk of slecht. Het probleem zit hem er echter in dat je doordat je zo kort verzadigd bent heel snel weer trek hebt. Je bent dus heel snel geneigd om te gaan overeten. Ook bestaat suiker uit lege calorieën. Het levert wel energie, maar het bevat geen voedzame stoffen. Mensen die veel suiker eten zijn dan ook vaak zwaarder dan mensen die minder suiker eten. Dit komt doordat ze steeds heen en weer geslingerd worden tussen een energiepiek en een diep dal, waardoor hun lichaam om nog meer energie vraagt en ze opnieuw gaan eten.

Mag ik dan nooit meer suiker eten

Iedereen eet suiker, ook de mensen die zeggen dit niet te doen. Suiker zit namelijk ook in fruit en ook honing/nectar/agavesiroop en alle andere vormen van siropen bestaan gewoon volledig uit suikers, denk daar nog maar eens over na… Als ik het echter heb over de minder slimme keuze dan heb ik het natuurlijk aan toegevoegde suikers in frisdrank, koek, snoep, thee, pakjes en zakjes sauzen en ga zo maar door. Natuurlijk zijn dit geen slimme keuzes, maar dat betekent niet dat je ze nooit meer mag eten. Het gaat om je voedingspatroon in z’n geheel. Als jij overwegend gezond leeft, dan mag je echt best af en toe wel een koekje. Doe dit alleen niet elke dag of in plaats van een gezondere keuze.

P.s.

Suiker kan je op ingrediëntenlijsten herkennen aan:

  •               Alles wat eindigt op -ose
  •               Honing
  •               Stroop
  •               Nectar
Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.