Mythe ontkracht: sapvasten en detoxen

Dit keer in mythe ontkracht gaan we het hebben over sapvasten ook wel bekend als sapkuur of sap detox. Het is hartstikke hip en wordt door menig dieetgoeroe of bekende Nederlander aangeprezen als een must voor ieder die een gezond leefpatroon nastreeft. Maar is dit nu wel zo nodig?
 
Laten we eerst eens kijken naar wat sapvasten inhoudt en welke gezondheidsvoordelen het belooft op te leveren. Sapvasten is eigenlijk niets anders dan een vastgestelde periode niets anders tot je nemen dan sap, water en thee. De sappen worden meestal gemaakt van een combinatie van groenten en fruit en soms worden hieraan extra vitaminen en mineralen toegevoegd in de vorm van supplementen. Je mag tijdens deze periode dus geen vast voedsel eten en ook zijn alcohol, frisdranken en koffie uit den boze.
 
Volgens de aanhangers van deze hype levert het sapvasten de volgende gezondheidsvoordelen op:
  • Het ontgift je lichaam
  • Het helpt je gewicht te verliezen
  • Het reset je spijsvertering
Maar maakt sapvasten de gestelde beloftes nu ook echt waar? Nou niet precies.
 
Sapvasten belooft je lichaam te ontgiften en er wordt gesteld dat dit een onmisbaar ritueel is, omdat je anders afvalstoffen en gifstoffen ophoopt in je lichaam. Poeh dat klinkt heftig, er is namelijk niemand die graag rondloopt met een lichaam vol afval en gif! Het klopt dat je lichaam door allerlei natuurlijke processen afval- en gifstoffen aanmaakt die moeten worden afgevoerd. Alleen heb je om dit te doen helemaal geen sapkuur nodig. Je lichaam beschikt namelijk over een stel nieren en een lever en laten die nou net de functie hebben om je lichaam weer te ontdoen van al dit gif en afval. Je lever en nieren zuiveren en je plast het gif en afval gewoon weer uit.
 
Ook zou het helpen gewicht te verliezen. Dit is een belofte die de sapkuur zeker waar maakt, voor heel even dan in elk geval.. Op het moment dat je weer gewoon gaat eten, dan komt dat gewicht er gewoon weer aan. Dit komt doordat je gewicht verliest in de vorm van vocht en niet in de vorm van vet. Dit heeft te maken met je glycogeen voorraad en dat is ook een van de redenen dat een koolhydraatbeperkt / koolhydraatarm dieet vaak lijkt te werken.
 
Dan belooft het tot slot dat het je spijsvertering reset. Het zou je darmen schoonspoelen waardoor deze voedingsstoffen beter op kunnen nemen. Je spijsvertering is een constant proces waarbij je voeding vanaf het moment tot eten tot aan het moment van naar het toilet gaan door je lichaam beweegt. Het duurt normaal gesproken zo’n 24 tot 72 uur voordat je voeding volledig is verteerd. Tijdens dit gehele proces neemt je lichaam constant voedingsstoffen op vanuit je voeding. Je lichaam is hierop gebouwd en, tenzij je een aandoening in het spijsverteringsstelsel hebt, hoef je dit systeem niet te resetten of op een andere manier te verbeteren. 
 
Waarom lijkt het dan toch zo vaak wel verbluffende resultaten op te leveren? Dit heeft over het algemeen niet zo zeer met de sapkuur te maken, als wel met de context van diegene’s gehele leefpatroon. Als jij normaal gesproken vrij ongezond eet (lees veel verzadigde vetten, snelle koolhydraten, frisdrank, alcohol en weinig vitaminen en mineralen en vezels) dan levert een sapkuur ten opzichte van dit patroon zeker gezondheidsvoordelen op. Dit zit hem echter niet in de sapkuur op zich, maar in het feit dat de sappen gemaakt zijn van producten die voedzaam zijn en veel vezels en vitaminen en mineralen bevatten. Dit zijn voor je lichaam essentiële stoffen om goed te kunnen functioneren en om je lekker te voelen. Deze stoffen krijg je dus weliswaar meer binnen met een sapkuur ten opzichte van een ongezond dieet, maar wanneer je kiest voor het toepassen van een duurzaam, gezond dieet levert dit tenminste net zoveel gezondheidsvoordelen op. Naar onze mening zelfs meer dan met een sapkuur. Waarom? Sappen bevatten minder vezels dan het consumeren van het product in z’n geheel. Dit terwijl vezels juist een zeer belangrijk component zijn van gezonde voeding. Ze zorgen ervoor dat je sneller een vol gevoel hebt, dat je langer verzadigd bent en ze spelen een rol in je stofwisseling en stoelgang. Daarnaast ben je geneigd om teveel van een bepaald product te consumeren. Je hebt namelijk voor een halve liter sap een stuk meer sinaasappels nodig dan je op zou kunnen als je ze in z’n geheel op zou eten. Sinaasappels bevatten, net als elk fruit,  suikers dit mogen dan wel fruitsuikers zijn, het blijven suikers en teveel hiervan is niet goed voor je.
 
Ons advies: Zorg ervoor dat je kiest voor een duurzame oplossing en niet voor gekke, snelle oplossingen of hypes zoals sapvasten. Vind je dit lastig en heb je hier hulp bij nodig? Geen probleem, dit is heel normaal, stuur ons een berichtje en dan kunnen we samen kijken hoe we jou hiermee kunnen helpen.

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.