Doe jij je gezondheid ongemerkt schade toe?

De ophef rondom transvet

Kan je het je nog herinneren, een aantal jaar geleden de ophef over transvet en de aanwezigheid hiervan in veel voedingsmiddelen die jij en ik elke dag kopen in de supermarkt. Transvet is een vorm van onverzadigd vet, wat van nature voorkomt in sommige producten of ontstaat bij het industrieel harden van vetten. Deze laatste variant werd veelvuldig toegevoegd aan allerlei processed foods zoals onder andere chocopasta, maar ook zakjes sauzen en koekjes.

Wat is transvet

Transvet mag dan een vorm van onverzadigd vet zijn, maar door de scheikundige structuur is deze vorm van vet zelfs nog schadelijker voor de gezondheid dan verzadigde vetten. Dit komt doordat het lichaam deze vorm van vet niet goed kan verwerken. Transvet verhoogd het LDL-cholesterol gehalte in het bloed en verlaagt het juist het gezonde HDL-cholesterol in het bloed. Dit zorgt voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Ook lijkt er een link te zijn tussen het eten van transvet en verhoogde ontstekingswaarden, die onder andere kunnen leiden tot Alzheimer en alvleesklierontsteking. Je begrijpt dat je transvet dus zo veel mogelijk moet vermijden.

Palmvet, de opvolger van transvet

Door de ophef rondom transvet zijn veel fabrikanten van processed foods gedwongen om minder industrieel geproduceerd transvet te gebruiken in hun producten. Je komt het dan ook gelukkig steeds minder tegen in producten.

Nu is het natuurlijk top dat die fabrikanten iets aan hun receptuur hebben veranderd om het ongezonde transvet uit hun producten te kunnen halen, maar… Je raadt het al, dit moesten ze natuurlijk wel met iets vervangen waardoor de smaak en structuur van het product zoveel mogelijk hetzelfde bleven. De waardige opvolger van transvet werd palmvet. Nu klinkt dit misschien een stuk onschuldiger door de plantaardige afkomst, maar niets is minder waar. Palmvet is een vorm van verzadigd vet en heeft evenveel gezondheidsrisico’s als transvet. Je kan dus wel stellen dat palmvet het nieuwe transvet is.

Om zo min mogelijk palmvet binnen te krijgen is het aan te raden om zo min mogelijk ultra processed foods te eten, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wil je graag helpen bewuster te worden van de producten waar veel palmvet in zit, zodat je toch wat slimmer kan kiezen welke producten je wat vaker laat staan. Hieronder heb ik voor jou dan ook een lijst met palmvet rijke producten voor je.

Palmvetrijke producten

  • Broodsmeersels
  • Broodbeleg zoals chocoladepasta en speculoos
  • Pindakaas (behalve de 100% pinda varianten)
  • Koek
  • Snoep
  • Chips
  • Bladerdeeg
  • Gebak en cake
  • Kant en klaar maaltijden
  • Zakjes en pakjes sauzen en kruidenmixen
  • Diepvriesproducten zoals kroketten, frikadellen, patat etc.
Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.