Ultra processed foods, wat zijn het en wat moet je ermee

Je hebt er vast wel eens van gehoord, ultra processed foods, maar wat zijn dit nu eigenlijk en wat moet je ermee. De antwoorden hierop geef ik je in deze blog.

Wat zijn het

Ultra processed foods zijn eigenlijk niets anders dan zeer bewerkte voedingsmiddelen en dranken. Ter vergelijking: Onbewerkte producten zijn producten in de meest pure vorm, zoals ze van het land komen. Ook heb je producten die licht bewerkt zijn zoals kwark en kaas, maar ook voorverpakte- en diepvriesgroenten.

Bewerkte producten zijn niet perse altijd slecht. Voorverpakte groenten zijn bijvoorbeeld net zo gezond als groenten die je nog zelf moet snijden. Ook van bijvoorbeeld kwark is inmiddels bekend dat het een zeer gezond product is en een goede keuze in een gezond dieet.

Ultra processed foods zijn echter niet zo gezond. Deze worden dan ook afgeraden in een gezond dieet of in elk geval wordt geadviseerd om de consumptie hiervan te beperken tot af en toe. Ultra processed foods bestaan namelijk voornamelijk uit verzadigde vetten, zout, suiker en zetmeel of bloem en bevatten daarnaast vrijwel geen vitaminen en mineralen. Het zijn dus lege calorieën die je tot je neemt en met lege calorieën kan je je lichaam niet voeden. Het enige wat je dan doet is vullen.

Verzadigde vetten verhogen het LDL-cholesterol gehalte in het bloed wat zorgt voor een verhoogd risico op hart en vaat ziekten. Te veel zout zorgt onder andere voor een verhoogde bloeddruk, verhoogd risico op hart- en vaatziekten en verhoogd risico op nierziekten. Gezien ultra processed foods voornamelijk bestaan uit onverzadigde vetten en zout, kan je je voorstellen dat dit niet de beste keus is voor je gezondheid.

Welke producten vallen onder ultra processed foods

Ongeveer 70% van de producten in de supermarkt zijn ultra processed foods. Wat, 70%!? Ja echt, 70%. Bij ultra processed foods moet je denken aan producten die vrijwel niets meer gemeen hebben met hun originele staat. Denk bijvoorbeeld aan sauzen uit pakjes en zakjes. Hieronder een lijst met een aantal voorbeelden van ultra processed foods:

  • Diepvriespizza
  • Chocolade pasta
  • Knor wereldgerechten
  • Sauzen uit zakjes en pakjes
  • Koek
  • Snoep
  • Jam
  • Speculoos
  • Cakejes
  • Koffiebroodjes
  • Cup-a-Soup

Bovenstaande lijst is slechts een kleine greep om je een idee te geven welke producten onder ultra processed foods vallen. Ik adviseer je om wanneer je een product wilt aanschaffen goed na te denken hoezeer het bewerkt is voordat het in deze staat verkocht kan worden. Als het antwoord is dat er veel bewerkingen aan te pas moeten komen, dan weet je dat het om een ultra processed voedingsmiddel gaat.

Ik zeg je niet dat je deze producten nooit meer mag eten, maar ik wil je bewust maken van de gevolgen als je vaak dit soort producten eet. Je mag best een keer een diepvriespizza maken, als de rest van je voedingspatroon dan maar gezond is.

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.