Zullen we het nog eens even hebben over suiker?

Vandaag wil ik het met je hebben over iets heel engs. Iets waar iedereen het over heeft en waar een groot deel van de bevolking bang voor is. Er wordt veel over geschreven en nog meer over gesproken. Soms is het de waarheid, maar nog veel vaker klopt er niets van deze verhalen. Heb je al enig idee welke kant ik op wil? Vandaag ga ik het hebben over…. Komt ie hoor… Suiker.

Waarom ik het over suiker wil hebben is eigenlijk heel simpel. Op de een of andere manier is suiker de laatste jaren in een kwaad daglicht gekomen en wordt het gezien als puur vergif. Helaas wordt vaak maar een deel van het verhaal verteld, waardoor de opvattingen over suiker helaas niet kloppen. Suiker is namelijk helemaal niet dat enge pure vergif waar je kostte wat kost vandaan moet blijven. Hoe dat zit zal ik je proberen uit te leggen in deze blog.

Laat ik even beginnen met wat suiker nu eigenlijk is. Suiker is eigenlijk niets anders dan een verzamelnaam voor verschillende soorten simpele koolhydraten. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Zonder koolhydraten kunnen bijvoorbeeld je hersenen niet functioneren. Koolhydraten heb je dus nodig.

Nu kan je koolhydraten opsplitsen in simpele- en complexe koolhydraten. Simpele koolhydraten zijn de koolhydraten die in de volksmond suikers worden genoemd. Deze bestaan uit 1 of 2 moleculen. Deze zijn voor het lichaam gemakkelijk af te breken en op te nemen als brandstof. Deze vind je bijvoorbeeld in fruit en honing, maar ook in kant en klaar producten zoals donuts. Complexe koolhydraten bestaan uit dezelfde stoffen als simpele koolhydraten, maar dan uit lange ketens moleculen. Je lichaam moet hierdoor meer moeite doen om deze af te breken en op te kunnen nemen als brandstof. Deze vind je bijvoorbeeld in volkorenproducten en aardappelen.

Je lichaam kan de moleculen alleen opnemen als enkele moleculen. Als jij iets eet dan verteer je het voedsel voordat het wordt opgenomen in de bloedbaan en gebruikt als brandstof. Tijdens dit proces worden de koolhydraatketens eigenlijk opgeknipt in enkele moleculen. Je kan je voorstellen dat dit bij complexe koolhydraten, die uit lange ketens bestaan, wat langer duurt dan bij simpele koolhydraten. Dit is de reden waarom je van een bakje volkorenrijst langer vol zit en geen heftige energiepiek krijgt en na een paar happen tafelsuiker al snel weer trek hebt en wel een heftige energiepiek ervaart. Alleen is dit ook echt het enige verschil. Je lichaam doet namelijk precies hetzelfde met die koolhydraten vanuit tafelsuiker als het doet met de koolhydraten vanuit de volkorenrijst. Namelijk omzetten in glucose om direct te gebruiken als brandstof of als glycogeen om op te slaan als brandstof voor later.

Suiker is op zichzelf dus helemaal zo slecht niet. Het probleem is dat producten die veelal bestaan uit simpele koolhydraten vaak weinig andere voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels bevatten. Hierdoor zijn het vaak lege calorieën, het lichaam gebruikt ze wel als brandstof maar verder voegt het niets toe. Dit is overigens niet altijd het geval. Fruit bestaat namelijk ook voor een groot deel uit suiker en we weten allemaal dat fruit ook veel vezels en vitaminen levert en daardoor goed is voor je gezondheid.

Je hoort tegenwoordig ook veel mensen die zeggen dat ze suikervrij eten, maar zoals uit bovenstaande blijkt is dit vrijwel onmogelijk. Als jij een boterham, pasta of zilvervliesrijst eet dan krijg je namelijk ook gewoon suiker binnen. Dit bestaat dan wel uit de complexe variant, maar het blijft suiker.

 

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog niet meer bang bent voor suiker en je niet meer zonder na te denken laat beïnvloeden door Anita op de hoek die heeft gelezen dat suiker slecht voor je is.

 

Word nu member en ontvang exclusieve acties, kortingen en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.