6 tips voor een betere nachtrust

We kennen het allemaal wel, je bent doodmoe dus gaat naar bed, maar eenmaal in bed lukt het je met geen mogelijkheid om in slaap te komen. De volgende ochtend ben je nog vermoeider dan de avond ervoor. Hoe komt dat toch, denk je bij jezelf. Dit zou meerdere oorzaken kunnen hebben en dat kan ontzettend persoonlijk zijn, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wel kan ik je een aantal tips geven die bewezen werken voor een betere nachtrust. Ik heb hier 6 tips voor je die je eens zou kunnen proberen.

  1. Leg je telefoon eens weg in de avond. Of in elk geval een uur voor het slapen gaan. Niet alleen het blauwe licht verstoort je lichamelijke dag- en nachtritme, ook de prikkels zijn funest voor een goede nachtrust.
  2. Mediteer of doe een ademhalingsoefening vlak voor het slapen. Dit zorgt ervoor dat je even uit je hoofd en meer in je lichaam komt. Dit heeft dan weer als gevolg dat je minder piekert en dus gemakkelijker in slaap valt.
  3. Probeer eens om ’s avonds geen Netflix of überhaupt tv te kijken. Dit heeft hetzelfde effect als het gebruik van je telefoon.
  4. Lees eens boek voor het slapen gaan. De meeste mensen merken dat ze hier slaperig en ontspannen van raken. Zorg er wel voor dat je geen lesboeken of andere boeken leest die aanzetten tot nadenken. Kies liever voor een mooi verhaal.
  5. Als je merkt dat je ’s avonds in bed veel piekert, probeer je gedachten dan eens vooraf op te schrijven. Leg een notitieblok en een pen naast je bed en schrijf daar alles wat er in je omgaat en wat je nog moet doen op. Het hoeft niet netjes en het hoeft ook niet te kloppen. Het gaat erom dat het uit je hoofd is, zodat je het los kan laten.
  6. Zorg voor een regelmatig slaappatroon. Je lichaam past zich aan hetgeen aan wat het te verduren krijgt. Dit geldt bij sport, maar dit geldt ook voor slapen. Als jij dagelijks op dezelfde tijd gaat slapen, dan went je lichaam hieraan en wordt het rond deze tijd moe en slaperig. Alleen als jij steeds op andere momenten gaat slapen, dan kan dit proces verstoord raken.

Dit waren de tips voor vandaag. Slaap lekker!

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.