Afvallen met mindfulness

Mindfulness je hoort het tegenwoordig overal en het wordt ook overal voor ingezet. Misschien zie je dit als een trend of een tijdelijke hype, dat mag. Alleen mindfulness kan je wel degelijk helpen bij jouw doel om af te vallen. Waarom en op welke manier zal ik je in deze blog uitleggen.

Waarom het je kan helpen

Vaak doe je dingen vrij gedachteloos of op de automatische piloot. Bijvoorbeeld de was opvouwen en ondertussen gezellig kletsen aan de telefoon met een vriendin. En dit is ook super handig en ook nodig, want als we over elke handeling zouden moeten nadenken zou je overal een eeuwigheid over doen of zou je brein knettergek worden. We hebben het ook nodig om soms impulsief en ondoordacht te handelen, bijvoorbeeld als we  moeten uitwijken voor een naderende auto. Op dit soort momenten redt het ons leven en dat is ook precies waar deze manier van handelen oorspronkelijk vandaan komt. In de oertijd hoefden we niet na te denken over complexe vraagstukken, we moesten snel reageren op bijvoorbeeld kansen (langs rennend eten) of gevaar (jagende dieren). In de moderne tijd hebben we ook te maken met complexe vraagstukken waar we op een andere manier mee om moeten gaan. Het reikt te ver om hier helemaal op in te gaan.

Waar het om gaat is dat ons brein altijd de weg van de minste weerstand kiest. Dingen waar het zo min mogelijk over na hoeft te denken en op de automatische piloot uit kan voeren. Dit doen we ook vaak met eten. Tijdens een film eten we ongemerkt een hele zak chips leeg, voordat je het door hebt is die zak al leeg en eigenlijk heb je er vrij weinig van geproefd. Ook tijdens de lunch eten we vaak op de automatische piloot, we pakken onze telefoon erbij en hebben helemaal niet door wat en hoeveel we nu eigenlijk eten. Zo ervaar je het eten niet alleen minder intens, dus geniet je er minder van, maar ook heb je minder snel door dat je genoeg hebt. Daardoor eet je snel te veel en heb je ook sneller weer trek. Als je bewuster bezig bent met je eten dan geniet je er meer van en zal je ook eerder stoppen met eten, dubbel winst dus. Alleen hoe doe je dit dan? Met de stappen hieronder gaat het jou zeker lukken om meer bewust te eten.

 

  • Leg alles wat afleidt aan de kant. Gooi je telefoon, laptop of tijdschrift het raam uit en focus je volledig op wat je aan het doen bent, eten dus..
  • Kijk en ruik eens goed wat je op je bord hebt liggen voordat je een hap neemt. Neem het echt bewust in je op.
  • Kauw elke hap goed en probeer echt op te merken hoe de hap voelt in je mond, welke textuur het heeft en welke smaak je proeft voordat je de hap doorslikt.
  • Leg na elke hap je mes en vork even neer. Op deze manier ben je minder geneigd om de volgende hap al naar binnen te stouwen, al voor je de ander goed en wel op hebt.
  • Pauzeer halverwege je maaltijd even en sta even bewust stil of je nog wel trek hebt en zo ja, hoeveel trek je eigenlijk nog hebt. Kies er dan pas voor of je wel of niet verder eet.
  • Sta aan het einde van de maaltijd even stil bij hetgeen wat je gegeten hebt en hoe je dit hebt ervaren. Doe dit voordat je alles opruimt en weer verder gaat met je bezigheden.

Als je bovenstaande stappen volgt zal je zien dat je veel intenser kan genieten van je maaltijden en ook dat je veel eerder door hebt dat je genoeg hebt gehad. Hierdoor geniet je niet alleen meer, maar zal je dus ook minder eten wat weer bijdraagt aan je doel om af te vallen. Succes met mindful afvallen! Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt. Laat je het mij weten in de reacties?

 

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.