De kracht van positieve verwoording

Wist je dat je mindset voor een groot deel bepaald of je iets wel of niet vol houdt? Dit geldt ook voor een gezondere levensstijl of afvalpoging. Wanneer je jouw doel op een positieve manier benaderd zal je zien dat het je veel gemakkelijker lukt om de reis hiernaartoe vol te houden. Hoe doe je dit dan hoor ik je denken, want dat is makkelijker gezegd dan gedaan en dat is natuurlijk ook zo. In deze blog geef ik je 3 tips om je doel positiever te benaderen.

Tip 1. Laat je focus op resultaat los

Probeer je niet alleen te focussen op het resultaat, maar juist op de handelingen en acties die leiden tot het resultaat. Staar je dus niet blind op bijvoorbeeld 5 kilo afvallen, want het behalen van resultaat gaat met vallen en opstaan. Als je je dan alleen focust op het resultaat kan je snel ontmoedigd raken en de handdoek in de ring gooien. Focus je liever op de handelingen en acties die leiden tot resultaat, zoals elke dag 15 minuten wandelen of het afslaan van een koekje. Al deze kleine handelingen dragen bij aan je succes en elke positieve handeling is er 1. Op deze manier focus je op wat wel lukt in plaats van wat niet. Dit zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt, je krachtiger voelt en het daardoor makkelijker volhoudt. Iedereen maakt fouten en iedereen gaat wel eens de mist in, dit is niet erg, leer ervan. Focus je op wat je allemaal al wel goed doet en je zal zien dat het je steeds gemakkelijker af gaat.

Tip 2. Ga van negatieve verwoording naar positieve verwoording

Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn meer voor iets over hebben en dingen langer volhouden als het om iets gaat waar ze volledig achter staan. Je hersenen werken soms op een beetje een gekke manier, je kan ze namelijk een soort van voor de gek houden. Als jij zaken op zo’n manier uitspreekt alsof het je eigen idee is en alsof je er volledig achterstaat, dan ga je dit zelf ook geloven. Een beetje mindfucken misschien, maar het werkt wel. Het werkt dan ook motiverend als je in plaats van “Ik mag dit niet, want ik ben op dieet” zegt “Ik heb hier geen zin in” of “Vandaag kies ik liever voor een gezondere optie”. Klinkt misschien een beetje gek en simpel, maar probeer het maar eens, het werkt echt!

Tip 3. Wees lief voor jezelf

Wij mensen zijn ontzettend geneigd om ons te richten op de dingen die niet goed gaan of die verbeterd kunnen worden. En als zaken dan niet helemaal gaan zoals we zouden willen dan bekijken we dit niet objectief en realistisch, maar super emotioneel. Het gevolg: We halen onszelf volledig onderuit. Kijk maar eens naar de volgende uitspraken en bedenk of je je hierin herkent als iets niet is gegaan zoals je zou willen.

  • “Zie je wel ik kan het niet, het gaat mij nooit lukken”
  • “Jeetje wat heb ik dit weer stom aangepakt zeg, ik ben echt een mislukking”
  • “Als ik dit al niet eens kan, ik kan ook helemaal niks”
  • “Ik ben ook nergens goed in”

Herken je je in een van deze uitspraken? Je bent niet de enige. Alleen werkt dit averechts. Zoals bij tip 2 al uitgelegd geloven je hersenen wat je ze maar vaak genoeg verteld. Als jij steeds blijft zeggen tegen jezelf dat je niet goed genoeg bent en niks kan, dan ga je hier vanzelf in geloven. En als je gelooft dat je iets niet kan, dan gaat het je ook niet lukken. Wees dan ook wat liever voor jezelf! Ja natuurlijk is het vervelend als iets niet lukt en als je de fout in gaat en natuurlijk wil je dit voorkomen, maar hé we zijn allemaal mensen hoor. Iedereen maakt fouten en de mist in gaan hoort er echt bij. Lach erom, leer ervan, laat het los en ga weer verder waar je bent gebleven. Vervang de eerder genoemde uitspraken door uitspraken als:

  • “Oké ik wilde eigenlijk geen koekje eten, maar dit is wel gebeurd. Het geeft niet, ik leer hiervan en volgende keer lukt het mij wel”
  • “Oké ik wilde eigenlijk geen koekje eten, maar in plaats van het hele pak leeg te eten zoals normaal heb ik nu maar 1 koekje genomen. Het koekje was lekker, ik heb ervan genoten en ik ben trots op mijzelf dat ik niet het hele pak heb leeg gegeten”

Kortom

Wees wat liever voor jezelf en kijk naar de dingen die wel goed gaan. Dit gaat je echt helpen meer op jezelf te vertrouwen en de kracht te voelen om dit keer wel door te zetten. Ga jij aan de slag met deze tips? Ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Laat je het mij hieronder weten?

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.