Tips hoe om te gaan met een slechte dag of week

Ken je dat, van die weken dat alles mis lijkt te gaan? Die weken waarin het lijkt of alles en iedereen tegen je is? Ja? Wij kennen die helaas, net zoals iedereen, ook. Vandaag dan ook het persoonlijke verhaal van de baalweek van Astrid en tips hoe je jezelf weer in een positieve mood krijgt.

Vorige week had ik zo’n week. Het trainen ging oké, maar niet super, ik had voor mijn gevoel een aantal vervelende gesprekken, ik had ontzettend veel trek in vet en ongezond eten en daarbovenop kreeg ik ook nog eens mijn menstruatie. Doordat ik al niet helemaal lekker in mijn vel zat lukte het mij ook niet om de verleidingen te weerstaan. Ik heb een dag minder getraind en heb niet al te best gegeten. Je begrijpt, niet mijn beste week. 

Ik baalde enorm van mijzelf en mijn eerste impuls was dan ook om teleurgesteld in mijzelf te zijn en mijzelf hard toe te spreken. Dit zou mij wel leren om dit nooit meer te doen, maar je begrijpt vast, dit werkte niet.. De dag erna heb ik denk ik het meest ongezond gegeten van het gehele afgelopen halfjaar. Het resultaat: Ik baalde alleen nog maar harder van mijzelf. Herkenbaar? Dan moet je vooral even verder lezen.

Het is echt helemaal prima om te balen van jezelf na het maken van zulke keuzes. Ook is het zeker goed om te reflecteren wat er mis is gegaan, zodat je volgende keer niet weer in diezelfde valkuil stapt. Alleen laat het dan vervolgens ook los! Het is nu eenmaal gebeurd en je kan er niets meer aan veranderen. En hé, het gebeurt de beste. Vind je het lastig om dit gevoel van je af te schudden en weer positief verder te gaan? Daarin ben je ook zeker niet de enige. Hieronder een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.

  1. Maak een lijstje met alles wat er in die situatie/die dag tegen zat
  2. Maak een lijstje met alles wat er in die situatie/die dag goed ging
  3. Vergelijk de 2 lijstjes met elkaar en vaak zal je zien dat de tegenslagen in werkelijkheid best wel meevallen 
  4. Denk niet in alles of niets. Als je een keer een dag de mist in gaat is dat nog geen ramp, het gaat om je gehele leefpatroon
  5. Schrijf elke dag aan het einde van de dag in een dagboek of agenda wat je die dag allemaal hebt gedaan en bereikt
  6. Schrijf in hetzelfde dagboek of agenda waar je die dag dankbaar voor bent

Als je bovenstaande punten doorloopt dan zal je vaak zien dat je misstap maar een kleine impact heeft op het totaal en dat het helemaal geen ramp is. Op die manier voel je jezelf minder schuldig en kom je weer in een positieve flow en we weten allemaal dat doelen makkelijker te bereiken zijn als we ons goed voelen.

Remember: It’s only failing if you quit, so keep your head high and never give up!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.