Een onsje minder ook goed?

Wij Nederlanders staan bekend als echte vleeseters en dat klopt ook, want we verorberen met z’n allen behoorlijk wat vlees in ons kleine kikkerlandje. Gelukkig worden we met z’n allen wel steeds bewuster van onze vleesconsumptie en je ziet dan het aantal vegetariërs, veganisten en flexitariërs  steeds meer toenemen. Veel vlees eten is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar vooral ook voor het milieu. Zelf kan ik enorm genieten van een stukje vlees, maar ik vind mijn gezondheid en het milieu ook ontzettend belangrijk. Ik kies er dan ook bewust voor om niet elke dag vlees te eten. Wil jij ook wat minder vlees eten, maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Hier een aantal tips om je op weg te helpen.

1.       Begin rustig

Als je ervoor kiest om minder vlees te gaan eten ga dan niet meteen all-in. Natuurlijk mag dit, als je weet dat je dit kan, maar het hoeft niet. Vaak is iets makkelijker vol te houden als je het in kleine stappen doet. Je gaat namelijk je gewoontes veranderen en die zijn vaak enorm ingesleten. Hoe kleiner de stappen hoe minder drastisch de impact en daardoor geef je minder snel op. Begin bijvoorbeeld eens met 2 dagen per week je stukje vlees bij het avondeten te vervangen door vis, een vleesvervanger of peulvruchten. Of laat de vleeswaren bij de lunch staan. Op deze manier maak je het niet te moeilijk, maar zet je toch al mooie stappen. Als je dit fijn vindt kan je het daarna altijd nog uitbreiden.

2.       Maak het niet te moeilijk

Je kan er natuurlijk voor kiezen om direct je vlees te vervangen door zelfgemaakte tofuburgers. Dit is super goed, maar kost wel veel meer tijd dan het klaarmaken van een stukje vlees. Grote kans dus dat je dit niet lang vol gaat houden. Maak het jezelf niet te moeilijk, kies bijvoorbeeld voor een stukje vis of een kant en klare vleesvervanger. Zelf ben ik echt enorme fan van de bietenburgers van de Albert Heijn.

3.       Let op de verpakking

Als je kiest voor kant en klare vleesvervangers kijk dan wel altijd even op de verpakking. Veel van deze vleesvervangers zijn verrijkt met kaas en andere ingrediënten waardoor ze veel calorieën bevatten. Ook is er vaak enorm veel zout aan toegevoegd en we weten inmiddels wel dat dit niet zo’n verstandige keuze is toch? Dit geldt niet voor alle vleesvervangers er zijn er ook heel veel die wel gezond, lekker en caloriearm zijn. Kijk daarvoor dus wel altijd even op het etiket voordat je het aanschaft.

En? Heb ik je geïnspireerd om je stukje vlees zo nu en dan te vervangen door iets anders? Misschien heb je zelf ook nog wel tips die anderen kunnen helpen. Deel je tips hieronder!

Word nu member en ontvang exclusieve kortingen, acties en nog veel meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.