Trainingsprincipe 4. Wet van de verminderde meeropbrengst

We zijn alweer aangekomen bij nummer 4 van de 5 trainingsprincipes. Het onderwerp vandaag is de wet van de verminderde meeropbrengst. Wij adviseren je om eerst de voorgaande blogs over de trainingsprincipes te lezen, alvorens je deze blog leest. Trainingsprincipe 1 lees je hier, 2 lees je hier en 3 kan je hier lezen.

De wet van de verminderde meeropbrengst is een vrij logisch en simpel principe. Het betekent niets anders dan dat je als je iets nieuws begint in de eerste fase een grotere ontwikkeling doormaakt dan in de fases daaropvolgend. Denk maar eens aan jouw eigen ontwikkeling als mens. In je eerste levensjaren was je ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal, veel groter dan in je volwassen jaren. Dit betekent niet dat je jezelf nu niet meer kan ontwikkelen, in tegendeel zelfs, maar het betekent wel dat die ontwikkeling langzamer gaat.

Hetzelfde gaat op voor het trainen van je lichaam. Als je nog nooit getraind hebt dan zal je zien dat je snel stappen maakt en resultaten boekt. Na verloop van tijd merk je dat je nog steeds progressie maakt, maar dat het tempo waarin dit gebeurt wel vele malen lager ligt. Dit is heel normaal en gebeurt iedereen. Maak je hier dus vooral niet druk om.

De ontwikkeling die je doormaakt tijdens de training kan je opdelen in 3 fases. Dit zijn de volgende.

  • Fase 1: hier vindt de grootste ontwikkeling plaats.
  • Fase 2: je lichaam raakt al wat meer gewend aan de prikkel en past zich minder snel aan.
  • Fase 3: je lichaam is inmiddels al behoorlijk gewend aan de prikkel en past zich nauwelijks meer aan.

Betekent dit dan dat je uiteindelijk helemaal geen progressie maakt? Nee zeker niet, als je je lichaam een ander soort of een zwaardere prikkel toedient dan het gewend is dan zal je lichaam zich daar naar aanpassen. Op die manier blijf je je lichaam uitdagen om progressie te maken. Dit is ook de reden dat je vaak hoort dat je na een X aantal weken van trainingsschema moet veranderen. Nieuwe oefeningen prikkelen je lichaam namelijk op een andere manier dan het gewend is. Je hoeft dit niet perse te doen door het uitvoeren van andere oefeningen. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om dezelfde oefeningen met een zwaarder gewicht of meer herhalingen uit te voeren.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.